środa, 25 sierpnia 2021

JACEK BROMSKI - SOLID GOLD [wrażenia]

Nie miałem bladego pojęcia, że taka książka w ogóle została wydana na polskim rynku. Wiedziałem o filmie, bo tytułowy utwór do produkcji Bromskiego przy kompozycyjnym udziale Spencera Gibba zaśpiewał Maleńczuk. Mało tego że zaśpiewał i napisał tekst, to jeszcze  zagrał rolę w tym filmie: właściciela restauracji Sommelier i miłośnika wina - Marka Konarskiego. I tyle mi wystarczyło, by czekać na DVD Solid Gold. Maleńczuk przecież tam jest, i to wcale nie w jakiejś małej roli. Trafiłem na płytę DVD w Biedronce - 20 zł! Brałem w ciemno. Obejrzałem ten film z 15 razy. I kiedy myślałem, że przygoda z Gdyńsko-Warszawskim światem przestępczo-polityczno-biznesowym się dla mnie skończyła, wtedy pojawił się serial; 5 odcinków - Bez skrupułów się nazywa. Na DVD kupić go nie można. Ściągnąłem sobie więc z internetów. Obejrzałem go z pięć razy. Głównie dlatego, że w serialu pojawiły się dodatkowe sceny z Maleńczukiem.


W Bez skrupułów widzowie dostali jeden dodatkowy wątek niepodjęty w wersji filmowej: postać Sylwii Czekaj, Sylwii, która była w związku z Konarskim - co oczywiście oznaczało dodatkowe sceny z Maciejem Maleńczukiem - Pan Maleńczuk może i zagrał za bardzo drewnianie, ale pamiętając jego rolę w Małżownie, oraz przez wzgląd na całą twórczość muzyczno-literacką, nigdy nie jestem w stanie odpuścić sobie niczego, w czym macza palce MM.

Sierpień 2021: Poszedłem do kiosku po Przegląd Sportowy, na blacie przed okienkiem leżały gazety z dodatkami. Tymi dodatkami były głównie książki. I dostrzegłem tę charakterystyczną czarno-złotą okładkę - myślę: O, film na DVD. Mam. Ale nie! To książka! Całkiem gruba. Przepraszam, w jakiej cenie ten Focus? - 15.99 - odpowiada kojarząca mnie od Przeglądu Sportowego sprzedawczyni. Lekko zadrżałem. Kurwa, muszę ją kupić, bo jak nie wezmę teraz, to później będę szukał i w końcu oczywiście znajdę, ale za pięć dych. Focus kupiłem i już wiedziałem, że Solid Gold w wersji książkowej będzie dziełem wybitnym. A dlaczego? Subiektywne odczucia po zapoznaniu się i z filmem i z serialem dały mi nadzieję na jeszcze więcej dodatkowych scen, których Jacek Bromski nie wykorzystał ani w serialu, ani tym bardziej w krótszej formie, jaką jest film.

 

Konarski w rozmowie dla francuskiego tygodnika Paris Match

 

Trochę się bałem zaczynać lekturę książki. Wiedziałem po prostu, że jak się rozpędzę, to po drugim wieczorze będzie po wszystkim. Jako, że przewidziałem, że tytuł w moim prywatnym rankingu będzie arcydziełem, stało się to, co stać się musiało - dwa dni i już. Po wszystkim. Fenomenalna to historia! Mnogość wątków filmowo-serialowych jeszcze większa, niż na ekranie. Jedna scena z Konarskim więcej do kolekcji! Jest to druga książka, którą pochłonąłem w dwa popołudnia - pierwszą była autobigrafia Anrei Pirlo - Myślę, więc gram. "Solid Gold" pochłonął mnie bez reszty. Oczywiście, aby cieszyć się każdą czytaną książką, aby strona po stronie odkrywać jej historię i przetwarzać przez własne doświadczenia, emocje, nadzieje związane z lekturą, należy wszelkie recenzje i oceny danego tytułu wyrzucić do kosza, nie czytać, nie słuchać, nie obwarowywać się całą masą cudzych ocen... Bo jeśli się naczytacie tego i owego o czymkolwiek: o muzyce, filmie, książce - podejdziecie do tematu z określonym (pozytywnym, czy negatywnym) nastawieniem i tylko popsujecie sobie przygodę; po zapoznaniu się z dziełem nadal będzie ono albo zajebiście wybitne, albo chujowate. A dlaczego? Bo się naczytaliście i nasłuchaliście sądów przed seansem.

Marek Konarski w restauracji Sommelier

 

Ale jak ktoś się naczytał i nasłuchał, że  fabularna akcja filmu i książki będzie miała cokolwiek wspólnego z prawdziwymi wydarzeniami związanymi z Amber Gold, to później są wystawiane takie, a nie inne oceny - że cienkie, że słabe, że nic tam o Amber Gold nie ma... - no nie ma, bo Solid Gold to całkowicie wymyślona przez Bromskiego fabuła, a nie quasi-dokument. Tej historii nie oparto na prawdziwych wydarzeniach; Tadeusz Kawecki to nie jest filmowa postać wzorowana na osobie Marcina Plichty, czy Marcina Pe, jak przedstawiały go media osiem lat temu. Jak to określił bohater filmu i książki, Andrzej Solarz - grany przez Mateusza Kościukiewicza: To jakaś prehistoria z życia dinozaurów. Mnie się stan wojenny podobał, a wiesz dlaczego? Bo się urodziłem w stanie wojennym. Moi starzy mieli dużo czasu, żeby mnie zmajstrować

Tadeusz Kawecki - zwany królem wybrzeża. Szanowany biznesmen, który prowadził szeroki wachlarz działalności gospodarczej. W swoich rękach posiadał: Amber Laboratorium - warsztaty obróbki bursztynu i srebra; restaurację i winiarnię Sommelier; warsztat samochodowy oraz kasę inwestycyjną Solid Gold. Przymierzał się również do rozhulania tanich linii lotniczych Air Pomerania.

Wały ludzi władzy trwały, trwają i trwać będą. A wiecie dlaczego? Bo to zasrana polityka - jak podsumował rzeczywistość Stefan Nowicki, grany przez pana Janusza Gajosa. Nowe reguły. Policja łapie złodziei, a politycy ich chronią. [I tak przed każdymi wyborami] - Raz, dwa, trzy [na kolejne cztery lata] kryjesz ty. Jeśli na sejmowych szczytach odpierdalają się takie cyrki, jak przez ostatnie 30 lat, to pomyślcie tylko, jak bardzo nie pierdolą się w tańcu politycy szczebla lokalnego - taki Paweł Chruszcz jest tylko jednym z dziesiątek tysięcy ludzi, którzy politykę w świecie realnym postanowili traktować idealistycznie - by pomagać ludziom.

Dobra, wracamy do fikcji literackiej: w wersji książkowej Solid Gold czytelnicy mieli przyjemność zapoznać się z pięcioma niewykorzystanymi w serialu wątkami - wątek chiński, wątek albański, wątek pokerowy, wątek konkubinatu Pauliny Miller i wątek ponownego otwarcia restauracji Sommelier. W tym ostatnim w głównej roli wystąpiła policjantka Ewa Nowak - w filmie i serialu postać wybitnie poboczna, grana przez Zofię Schwinke. Na wątki te złożyły się osiemdziesiąt dwie sceny! Normalnie raj dla czytelnika, który dostał jobla na punkcie świata przedstawionego przez Jacka Bromskiego. Delikatne zmiany w dialogach, czy nawet przemontowane względem serialu sceny również są miłym puszczeniem oka do czytelnika.

Po lekturze książki szczególnymi względami zajebistości muszę obsypać tych aktorów, którzy z mikroskopijnych, zdawałoby się nic nieznaczących epizodów w filmie Solid Gold, stworzyli postaci, które po przygodzie z serialem i filmem niełatwo wyrzucić z pamięci - pierwsze miejsce dla bohatera epizodycznego przyznaję Mateuszowi Rusinowi, który zagrał małomiasteczkowego amanta. Mistrzostwo! Dużo większa, rola fenomenalnie zagrana przez Sonię Roszczuk, to rola Gilowskiej.  Coś fantastycznego.


-----

W zapamiętanych przeze mnie rolach wystąpili:

 

Janusz Gajos - Stefan Nowicki

Marta Nieradkiewicz - Kaja Miller

Marcin Czarnik - Leon Smoczyński (w książce Robert Smoczyński)

Andrzej Seweryn - Tadeusz Kawecki (przed zmianą nazwiska - Tadeusz Kawka)

Maciej Maleńczuk - Marek Konarski

Katarzyna  Śmiechowicz - Wanda Szulc

 Karol Pocheć - Ryszard Jedynak

Danuta Stenka - Krystyna Nowicka

Sławomir Orzechowski - Wacław Wacławski

Mateusz Kościukiewicz - Andrzej Solarz

Wiesław Cichy - minister Waszczak (imię nie padło ani w serialu, ani w książce)

Piotr Stramowski - Adamski (imię nie padło ani w serialu, ani w książce)

Olena Leonenko-Głowacka - Tatiana Kawecka (w książce Tania, Tamara)

Olgierd Łukaszewicz - generał Wilkosz (imię nie padło ani w serialu, ani w książce)

Andrzej Konopka - Paweł Nogaj (w książce raz z ust Konarskiego pada imię Leszek, ale to chyba pomyłka zblazowanego właściciela restauracji)

Karolina Staniec - Renata Marzec (w serialu Renata Kocoń)

Krzysztof Stroiński - Wiesław Kaziak

Marcin Hycnar - Maks -  (imię i nazwisko nie padło ani w serialu, ani w książce)

Maria Dębska - Sylwia Czekaj

Ewa Kasprzyk - Paulina Miller (z d. Świebodzińska)

Zofia Bromska - Zosia Miller

Artur Krajewski - Zbigniew Gilowski

Sonia Roszczuk - Gilowska (imię nie padło ani w serialu, ani w książce) 

Andrzej Zieliński - Marian Melchior

Katarzyna Herman - Halina Nogaj

Artur Żmijewski - Ryszard Kramer

Oleg Veber - Wiktor Iwanowicz Jegorow

Zofia Schwinke - Ewa Nowak

Tomasz Chodorowski - Zbigniew Górecki (w serialu Tomasz Górecki

Wiktoria Gorodeckaja - Jolanta Smoczyńska

Dorota Segda - pani Naczelnik Policji (w książce i serialu nie pada jej imię, ani nazwisko)

Joanna Niemirska - prokurator Borzęcka (imię nie padło ani w serialu, ani w książce) 

Robert Gonera - mecenas adwokat Stępiński (imię nie padło ani w serialu, ani w książce) 

Sasza Reznikow - pilot kukuruźnika (w książce i serialu nie pada jego imię, ani nazwisko)

Mateusz Rusin - małomiasteczkowy amant (w książce i serialu nie pada jego imię, ani nazwisko)

 

.

OCENA: 10/10 (arcydzieło)
 

TYTUŁ: Solid Gold
AUTOR: Jacek Bromski
WYDAWNICTWO: Prószyński i S-ka
WYDANIE: Warszawa
ILOŚĆ STRON: 352
 ROK: 2019
CENA: 16 zł.
 
Egzemplarz kupiony miesięcznikiem Focus.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz